fredag 29. juni 2012

Hagens svar på Andrea Pirlo...


Helt siden Blomsterstjernen var en pitteliten smårolling har han vært vill etter markblomster! Spesielt de drømmende juni-engene i gult, hvitt og rosa - fylt av soleier, prestekrager og hanekam. Men det er likevel en annen markblomst som har hatt den høyeste stjernen hos den stormannsgale guttungen...

Skogstorkenebben! Eller rettere sagt "skogstokkmarknesnebben" som han trodde den het helt frem til nylig... Høy, grasiøs og i en ufattelig smekker blå-lilla farge! Magien forsterkes ytterligere av den korte blomstringstiden, de skjøre kronbladene og ikke minst dens sjeldenhet i ungguttens nærmiljø.

Ja du kan tro Blomsterstjernen fikk sjokk da han i voksen alder plutselig fikk nyss i at det fantes et utall andre varianter av storkenebben! Eller "geranium", som de voksne liker å kalle den... I alle regnbuens pastell-nyanser fra blått via lilla til rosa!

Og det er kanskje akkurat dette som er storkenebbfamiliens genuine styrke fremfor andre blomsterfamilier De finnes nemlig KUN i vakre farger! De skjemmes ikke ut av en og annen gul, oransje eller rød ekkel fetter på familiebildene...



Det er rett og slett umulig å "bomme" med fargene så lenge fornavnet er geranium... Alt matcher! Blomsterstjernen kunne derfor hamstre uhemmet! Og når det til alt overmål viser seg at det finnes storkenebber som blomstrer hele sesongen gjennom fra mai og til oktober er det bare til å gi seg ende over! Blomsterstjernen var jo strengt tatt lykkelig fornøyd med de 2-3 magiske dagene man har rundt sankthans når skogstokkmarknesnebben blomstrer... Og så viser det seg at han nå kan nyte synet i månedsvis!?! 

Makan!?!  Listen av positive egenskaper er visst minst like lang som listen av forskjellige geranium-sorter? Den er ypperlig som bunndekker, sneglene hater den og jo mer buketter du klipper av den jo flere blomster dukker det opp! Blomsterstjernen føler seg nesten som gutten med gullbuksene...

Nei, det er ikke annet å gjøre enn å hedre disse fantastiske blomstene i dagens spalte! For her snakker vi om traust arbeidshest og fullblods galopphest i en og samme blomst! Hagens svar på Andrea Pirlo?

Ta vel i mot noen av Blomsterstjernens hagefavoritter!
Her presentert i godt tempererte krystall-vannbad.












Og der, akkurat der, dånte Blomsterstjernen...


Zzzzzzzzzzzzzzzzz,





Psst... Skal vi vekke ham? Nei la ham hvile! La ham hvile gjennom hele juli! Hihi! Så vekker vi ham når sommeren er over... Han kommer til å eksplodere av sinne, garantert! ;-) Da er det er bare en ting som kan gjøre ham lykkelig igjen... Og det er om antall følgere/medlemmer runder 120-tallet mens han sover....


GOD SOMMER!!!





14 kommentarer:

  1. Vakkert, vakkert, vakkert. Disse nebbene er en av mine aller verste diller, kommer også før peondilla som jeg også er hardt angrepet av. Jeg bare må ha hele tiden ;)
    Nyt ferien og vit at bloggleserne kommer til å savne fredagshumoren fra blomsterland. Vi sees i august.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tua! Varmende ord på en varm morgen :)
      Disse "nebbene" har liksom sneket seg inn bakveien og opp i rampelyset nesten helt ubemerket?
      Vel fortjent.

      God ferie til deg også!
      B*

      Slett
  2. Geranium er virkelig flotte! Ikke vanskelig å forstå at hamstregenet slo inn.
    Ha en riktig fin ferie!

    SvarSlett
  3. Virkelig vakre storkenebb! Og så lekkert presentert! Som de reneste blomsterprinsessene! Verdig en Blomsterstjerne! Jeg er vel hektet bare på andre sesongen av disse vakre nebbene; men merker at det rykker i blomstershoppegenet når de viser seg frem for meg på hagesenteret. Vel, da får du ha en foreløpig god sommer Blomsterstjerne; sov søtt:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sov skikkelig søtt ferien gjennom! Mer om det senere... Geraniumene er noen ynglinger. Men det finnes også noen luremus blant dem! Jeg kjøpte bl.a. en plug-plant geranium som i følge bildet skulle være en av verdens nydeligste blomster... Har aldri vært så skuffet før...

      Slett
  4. Mormor ønsker seg blodstorkenebb ( stygt navn, nydelig busket plante som blomstrer gjennom hele sesongen) igjen. Hadde flere der jeg bodde før. I hele 17 år. Nå tar mormor på underlig vis knekken på storkenebbene i tur og orden. Har blomsterhimmel-legemet noen supre råd?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mormor. Er det den villtypen du referer til? Den sjokkrosa? Tror ikke jeg har den selv, men en som ligner veldig (Max Frei). Den er ihvertfall fantastisk! Blodstorknebben råder jeg deg til å stjele fra naturen. Den vokser flittigst på østlandet.

      Forøvrig er mitt inntrykk at geraniumene er temmelig hardføre og ikke krever særlig stell?

      Slett
  5. Utrolig vakre, men hvorfor trives de ikke hos meg? Får dem aldri til. Godt jeg kan gå inn her på bloggen din og finne et slikt utvalg. Ha en fortsatt god sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Merkelig Margrethe. Som sagt opplever jeg at geraniumene er svært robuste, ihvertfall i Bergens-klima... Prøv typen "Max Frei" eller "Rozeanne" (også kjent som "Jolly Bee")!

      Slett
  6. Åh ja, og ikke bare blomstene, men det vakre bladverket også da! Da er jeg hinsides galskap, hagegalskap......Bare vent, snart kommer bladdillen til deg også :) Det opptrer suksessivt fra blomst til blad, he-he!
    God lørdagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant det Krepsemor! Som du vet er jo grønt min favorittfarge! Så bladene er absolutt på vei inn i varmen her hos meg også :) Det blir verre når man blir så hagegal at man kun interesserer seg for blomstenes røtter...

      Slett
  7. Merkelig sammentreff, for i fjor bestilte jeg noen planter via en nettbutikk. Deriblant storkenebb. De var ikke noe særlig å se på da, siden de ikke kom i blomst én gang hele sommeren. Men når jeg var borte i feriehagen forrige helg oppdaget jeg plutselig at de dannet tepper av blomster. Jeg vil ha MER! - og ditt bidrag i dag har bare inspirert til enda mer fråtsing ;-)
    Ha en fortsatt riktig fin sommer!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Sant det. De kan være litt trege i startfasen, spesielt de fra nettbutikk som gjerne er unge, små og skakkjørt ved mottak. Men gi dem en sesong eller 2.

      Takk for sommerhilsenen.
      Skal ta en titt i sommerhagen din nå ;)

      Slett