fredag 4. oktober 2013

Adoptert Riddersporing

Bilde lånt av "Mormor og de åtte bloggene" - (Hagelivet på Solbakkjen)

Joda. Jada. Du har helt rett...

Blomsterstjernen har vært helt elendig håpløs både når det gjelder haging og blogging den siste tiden. Bekymrede naboer har gjentatte ganger truet med å melde meg til plantevernet. Det mumles høylydt om at plantene vanskjøttes og at de nok ville fått det bedre på et plantehjem. Samtidig er Google rasende! De klarer rett og slett ikke fylle fredags-morgenene med internet-trafikk etter at Blomsterstjernen fikk fredagskollaps.

Blomsterstjernens stolte svulmende Riddersporebed pr juli 2013

Bare for å gjøre det hele komplett har samtlige av mine 137 gode gamle bloggvenner forlatt meg i harnisk. De burde ihvertfall det. Her på nyåret lovde jo Blomsterstjernen at han i 2013 skulle være MYYYYYYYYYYYYE flinkere til å besøke sine medhagebloggere. Hvor mange har han besøkt? Toppen to siden januar (og det var til og med i embets medføre)... Nei, han skulle skamme seg skulle han! For når man ikke får det helt til selv, så er det jo deilig å kunne leve livet gjennom andre?

Vel, delvis gjør han vel gjerne også det i disse dager. Blomsterstjernen fikk nemlig en gledens melding her forleden. Riddersporefrøene han loddet ut til bursdagen i fjor har tydeligvis gjort stor furore i andre sine hager! Fantastisk :) Kanskje det ikke er så dumt om plantevernet kommer og henter plantene mine allikevel? Så kan jeg heller beundre dem bak et skyhøyt piggtrådgjerde i en bugnende velfungerende hage, sperret for plantemishandlere? Det er uansett svært hyggelig å adoptere bort noen hjelpeløse smårollinger for deretter se dem bokstavelig talt blomstre opp i andre hjem.

Både Drømmeriet og Hagelivet på Solbakkjen kunne nemlig vise til storfangst allerede første sesong! Fantastiske dyp-blå riddersporer som snytt ut av hamsen på Blomsterstjernens tidligere stoltheter.

Selv katten på Drømmeriet ble stum av beundring! (Bildet er lånt av Drømmeriet)

At staudefrøene klarte å fremskape blomstrende blomster allerede første år viser vel bare at frøene må ha vært stappet av knusktørt krutt? Eventuelt må damene bak "så-bragden" være magikere? Min personlige erfaring er jo at staudefrø ofte trenger 2 år (minst) før de er tøffe nok til å by på litt farge i kjakene.

Mormors fostersønn i stram givakt - (Hagelivet på Solbakkjen)

Men oppskriften skal visstnok være lekende enkel. Jeg har nemlig klart å hacke meg inn i hvelvene hos både Tone og Tone. 

BARE FØLG MED HER!

Trikset er tydeligvis å så frøene innendørs allerede i november! Etter et døgn inne i varmen (slik at frøene trekker til seg fuktighet) settes hele plante-kassen ut til overvintring. Vinter, sno og sludd er visst som musikk i ørene på riddersporefrø! Kulden stratifiserer frem livsglede i frøene, og når våren kommer popper det (etter sigende) opp ridderspore-unger både her og der. Når de har fått vokse seg fete utover forsommeren er det bare til å prikle dem ut akkurat der både du (og brunsneglene) har lyst.


Om du er litt heldigere enn Blomsterstjernen er det ennå ikke for sent å høste inn sesongens rykende ferske frø fra akkurat din favorittplante. Men i Blomsterstjerneland fikk man derimot granat sjokk! For akkurat i det husfaren endelig fikk tilbake hagelysten hadde konemor typisk nok "ryddet" bort alle døde avblomstrede synsforstyrrende frøstengler. 

Men Blomsterstjernen bet tennene sammen og endevendte hele komposthaugen på jakt etter noe som ihvertfall kunne minne om ridder-levninger. Gleden var derfor stor da han helt i bunnen av dyngen fant noe som etter 74% sannsynlighet må være riddersporefrø....

Blomsterstjernen ble nemlig fryktelig motivert av å bevitne adoptivbarnas blålige glans. I 2014 skal hagen igjen få regjere (ikke Carl I. altså)! 50 kompostferske riddersporefrø ligger nå til tørk i kaffefilterposer klare for å danne 2014-sesongens frekkeste Riddersporebed. Med mindre det viser seg å være Skvallerkål-frø man plukket opp fra komposten...

Spenningen er jo halve spenningen! Ikke sant Alessandro Volta?

God helg til alle mine potensielt forlatte bloggvenner som smugtitter her allikevel,







P.S. 
Jeg lurer også VELDIG på om noen av Sommerfuglblomstene jeg adopterte bort i fjor overlevde første sesong? Noen som vet? Pappaen ville blitt stolt av å se karakterboken deres.







24 kommentarer:

  1. Godt å høre/lese fra deg igjen :) Det gjorde fredagen min tross at hodet er fylt med bomull og nesa av gørr......
    Takk og god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt Turid!
      Hva med å utnytte situasjonen?
      Plant karsefrø i bomullen inne i hodet?

      God helg og god bedring!

      Slett
  2. Bra du ikke har visnet helt! ;)
    Ellers syns jeg at stiklinger av ridderspore passer min tålmodighet bedre.....
    -Har liksom ikke tid til å vente i 4 år for å få meg en liten tue, jeg da. ;)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er som en Georgine vinterstid. Knollen kan se heeeeelt død ut, men inni ligger det mye skjult livskraft på lur likevel.

      Er det lett å ta stiklinger av riddersporer?

      God helg du og!

      Slett
  3. Her er det tydeligvis mange suksessfaktorer som har synergisert?! Jeg trodde først at Bergenske frø var spesielt herdige og sterke, men ser tydelig at det viktig å hete Tone, blogge om hage, frøene skal altså ha et t opphold i et av Postens transportmidldel. Går det forresten flypost fra Bergen til Stavanger? Planespottere bør jo vite slikt. Men at blomstene tåler spesielt godt regn og vind er faktisk
    riktig...veldig koselig med adoptivbarn, spesielt så pene, trivelige, og tilpasningsdyktige...

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart at du er inne på noen svært vesentlige suksess-faktorer her :)
      All min post går selvsagt med flyfrakt, og da kun MD-80.
      Selv når jeg sender innen-bys forlanger jeg flyfrakt.

      Men uansett veldig kjekt å se plantene lykkes under innflygingen til Sola! Takk for lånet av bilder :)

      Slett
  4. Hehe..jeg sender gjerne et filter med frø tilbake til Bergen, jeg har reddet alle frøstilker fra hjort og rådyr som nå har glefset i seg det meste av plantene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fintspisende rådyr du har som kun spiser Riddersporer!
      Takk for tilbudet om frø, men jeg gambler likevel på at jeg har hamstret riktig fra komposten.
      Takk for lån av bilde :)

      Slett
  5. Så fine riddersporet du har adoptert bort til et bedre liv. :-P
    Hyggelig å se deg her igjen, forresten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Elin!
      Og rett etter du skrev det så forsvant jeg igjen (en ukes tid) før jeg nå er tilbake :)
      Ja noen ganger er det best å bare overlate ansvaret til andre, både her og der

      Slett
  6. Smugtitter og smugtitter fru Riddersporeblom :) Vi hemmer oss ikke og all titting foregår i full åpenhet! Endelig falt fredagen på plass i sitt lystige leie og Blomsterstjernen har atter gjeninntatt stjernehimmelen for å kaste glans over en bloggers hverdag. Akk o`ve! Og amen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vet å smigre en bloggemann!
      Dån...

      Men takk for hyggelig tilbakemelding Ranten :)

      Slett
  7. Oj oi! Plantevernalliansen er nær!

    Ps! Sommerfuglbusken har klart seg :-) Ds.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantastiske nyheter om sommerfuglbusken!
      Var en stund usikker på om det virkelig var sommerfuglbusk jeg sendte deg..?
      Men nå viser det seg at disse grasiøse buskene er mestre i å så seg selv! Finner til stadighet små avleggere på de rareste plasser.

      Bare ikke plantevernalliansen får snusen i dette....

      Slett
  8. Her mangler både Riddersporer og blogglyst....

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff! Da er vi i samme bås/båt/...
      Jeg lover å besøke bloggen din snarest for å kommentere noen eldgamle reportasjer :)

      Slett
  9. Heisan Blomsterstjernen. Nå trodde jeg du hadde gått i dvale sammen med sommerblomstene i hagen min ;-) Hyggelig å se deg aktiv på bloggefronen igjen.
    Jeg har ikke noen av dine riddersporer, men kjøpte noen på Zimtrade som har klart seg bra. Sommerfuglbuskene fra en annen leverandør klarte seg imidlertid ikke- så de fikk karakteren "stryk". Håper dine bortadopterte "barn" har klart seg langt bedre.
    Ha en fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv om jeg er delvis i dvale klarer jeg heldigvis å lire av meg et innlegg eller 2 når man minst aner det. Akkurat som når en og annen sommerblomst plutselig våkner til live igjen midt i november.

      Fikk du zimtraderne til å blomstre første sesong?

      Nå har jeg nettopp bestilt løk utenlands... Skummelt!

      Slett
  10. Jeg fikk en busk med ridderspore fra din kjære kusine for en del år siden. Jeg har slitt med å få den til å blomstre, men etter den fikk nytt bed i fjor sommer, har den blomstret som aldri før i år! Den er vakker altså!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei der var du og :)
      Riddersporer er som mennesker. Vi må trives for å blomstre...

      Slett
  11. Dette er den morsomste stunden jeg har hatt i blogglandia til nå..men så er jeg jo en fersking da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Eli! Du inspirerer meg til å intensivere bloggingen igjen :) Takk for hyggelig tilbakemelding

      Slett
  12. Dekk på bordet Camilla. Tynne porselenskaffekopper helst. Jeg kommer på bloggbesøk nå...

    SvarSlett
  13. Hei på deg Blomsterstjernen! Jeg harJeg har hatt en lang bloggpause, og har ikke vært innom noen på månedvis. Før i dag, da, nå har jeg latet meg og sittet ved dataen i evigheter og oppdatert meg både her og der. Gratulerer med minstemann, flott avlegger det:) Ellers må jeg si at jeg har masse riddersporer her også, og selv om de ikke stammer fra dine magiske frø så er de veldig flotte. Jeg gidder imidlertid ikke å så dem selv. Jeg lager nye planter ved å dele en gammel. De blir fort store og flotte, og blomstrer samme sesong. Det er virkelig en villig plante. Ellers har jeg sett etter deg på intergram, håper du poster noen innlegg der snart. Hilsen Lisemoren

    SvarSlett