fredag 18. februar 2011

Når mannfolk går amok i frøkatalogen

Ja da går det faktisk ganske pent og pyntelig for seg... Da er det dessverre verre med mine kvinnelige hagegale medbloggere. Jeg har  i det siste notert meg at tusenvis av dem har gått helt av hengslene når de skulle gjøre sine blomsterfrø-bestillinger... Jeg skal ikke nevne navn, dere vet godt hvem dere er... Blomsterstjernen, som jo er viden kjent for å være stormannsgal, fikk naturlig nok lyst til å overgå sine kvinnelige kolleger i blomsterfrøgalskap, men klarte det ikke. Det er med vemodig penn jeg må meddele at mine blomsterfrø-bestillinger faktisk gikk ganske pent og pyntelig for seg, når alt kom til alt... I år som i fjor. Jeg vil nemlig påstå at mannfolk har en medfødt skavank som gjør at de/vi har en kjedelig tendens til overveie ting kanskje litt for mye? Bare hør her...

DETTE ER SAKEN: Blomsterfrøkatalogen fra zimtrade dumpet ned i postkassen for et par uker siden. Dette til tross for at jeg har vært alt for sen med mine siste 2 innbetalinger til dem (helt uforskyldt så klart!). Men Zimtrade bare vender det andre kinnet til og pumper ut mer blomsterlokkemiddel til Blomsterstjernen. Rett nok  har de en tendens til å servere de sykeste fargekombinasjoner fra tid til annen... Og da spesielt når de kommer til plug-plantene på sen-våren! Bare vent og se...



Men det hindret selvsagt ikke meg i å bli ellevill i blikket da jeg åpnet postkassen! Jeg hev meg over katalogen som om dommedag var nær, og ringet ut hundrevis, tusenvis, av blomster som jeg antageligvis bare MÅTTE ha tak i... Men det er her, og akkurat her det finnes et kraftig skille mellom kvinner og menn. Den blomstergale kvinnen vil i 99 av 100 tilfeller la følelsene ta helt overhånd og gå hodestups til verks umiddelbart. Enkelt og greit krysser hun av for hver bidige blomsterfrø-sort katalogen har å tilby... Jeg misunner dere virkelig denne spontane herlige egenskapen! Baksiden av medaljen er en regning på kr 7.234,- og 719.000 frø som må plantes ut i hagen... Men forsiden av medaljen er jo en hage uten plass til et eneste gress-strå, verken treterrasse, eller steinheller. Absolutt hver eneste kvadratcentimeter er beblomstret. Man skal jo som kjent ikke trø i graset. Om dette budskapet også gjelder for bed, skjønner jeg rett og slett ikke hvordan dere kommer dere inn og ut av huset?


Ikke vanskelig å se at de har mannlig gartner i Louvre... ALLLLLLLT for lite blomster og i de kjedelige manne-hagefargene gult og oransje. Tenk hvor vakkert det hadde vært her med en kvinnelig gartner? Et syrinlilla-rosa-hvitt-purpur-mintgrønt teppe som hadde dekket hele slottsplassen, og ikke en bil hadde vært å se...

Men som sagt har vi gutter en naturlig kjedelig sperre som hindrer oss i å følge hjertet uhemmet. For hver gang viktige gjøremål skal utføres i hjemmet må vi akutt og med en gang "et visst sted". Og hvis det er noen der ute som lurer på hvor dette "visse stedet" er (?), så kan jeg røpe, her og nå, at det er på do...og da gjerne i sittende hvilestilling. En fornuftens vugge... Naturlig nok intreffer dette scenarioet rett før vi går blomster-amok og bestiller hele sortementet f.eks. zimtrade kan by på.

Nå er det nå en gang sånn at mannfolk helt siden tidenes morgen har innehatt denne slitsomme egenskap at vi ikke klarer å innta sittende hvilestilling på do uten å ha noe lesestoff for hånden. I oldtiden hadde man gjerne med seg pergamentruller eller til nød steinheller med runeskrift når man skulle på latrinen. I det enogtyvende århundret er det blitt såpass moderne at det har forekommet (et sted i Bergen Kommune) at zimtrade-katalogen har endt opp på "Det visse sted"... Gud forby! Og det er der er da vi ufrivillig begynner å vurdere for og mot hver eneste blomst. I time etter time sitter vi der og avlyser blomsterfrø etter blomsterfrø. Og når bladet først er forpestet av "Det visse sted" blir det ofte liggende i "Det visse rom" en stund. For kånemor vil ikke under noen omstendighet ha det tilbake blant "Vakre Hjem" og "Bolig Pluss" i den fine bladkurven i stuen... Følgelig får blomsterfrø-elimineringen fortsette uhemmet en hel uke eller 2 til endes, helt til vi er nede i et fornuftig blomsterfrøantall, f.eks 10 stykk. Kjedelig men økonomisk.

Men nok om dette! MER ENN NOK! Dette innlegget skulle jo egentlig handle om frøbestillingen min, og ikke fremskynde at enda flere følgere melder avbud... Beklager. Bare spol tilbake 2 avsnitt, og hopp så direkte hit igjen.

Jeg vil anta at 77-78% av dere lesere tenker at når mannfolk skal ut å handle blomster, så ender det opp med grufulle manne-hage-farger som gjenspeiler maskulinitet, asfalt og whiskey? Tankene går gjerne til svarte, oransjegule, oransjerøde og oransjebrune blomster?

Typiske manneblomster? Ikke et fnugg av romantikk å spore...
(om man ser bort fra den mørkerosa primlen nede til venstre i buketten...)

Men neida. Ikke denne karen! Hadde jeg ikke visst bedre skulle en tro det var en fjorten år gammel småpike som hadde valgt ut Blomsterstjernens sortement... For her hos oss går det kun i nyanser av rosa, lilla og hvitt! Nå er jeg jo ikke eneansvarlig for dette. Vi er jo uheligvis 2 blomstergale her hos oss. Men når det er sagt vil jeg si at kånemor og jeg var forbausende enige i hvilke blomster vi likte. Nesten uten basketak kom vi til enighet om blomsterbestillingen...

Til de av dere som akkurat nå er mest bekymret for at et damemenneske har lest i en forpestet katalog, kan jeg berolige på det aller sterkeste. Slapp av! Zimtrade har også en fin nettside man kan bestille fra! (P.S. Jeg er ikke sponset av Zimtrade)

Og endelig var vi kommet til saken. La oss se på hva vi bestilte:

Jeg føler meg alltid som en ekte blomsterproff (nesten som BlomsterFinn) når jeg får frøene i hvite poser uten bilde på. (Men når sant skal sies er det litt mer forlokkende med et yndig bilde utenpå...)
Blomsterstjernen satt tydeligvis mangfoldige uker på "Det visse sted" denne gang.  Han klarte nemlig å redusere blomsterbestillingen til skarve 8 sorter... Lavmål!

Erterblomster må vi ha! Kjøpte inn 3 forskjellige fargekombinasjoner som skal få kose seg oppetter husveggene på altanen. Bare så synd at solen ikke kommer før klokken 14 på denne veggen. Resultatet er at erterblomstene så vidt rekker å blomstre før vinteren igjen er på trappene (og altanen).

Blomsterstjernen har en slu stjålet plan om å dandere frem en oldemorshagekrok i år.
 Da trenger man dusrosa stokkroser. Men vil de blomstre i år?
Har han egentlig tenkt på dette? Sikkert ikke...


Nigella
Blomsterstjernen har alltid drømt om tørkede blå blomster som henger fra kjøkkentaket.
Istedenfor å gjøre som folk flest og bare kjøpe tørkede blomster i butikken...
...ja så bare må han selvfølgelig dyrke opp blomstene selv.
Han har prøvd mang en gang uten hell!
Men denne Nigella-luringen skal visst være godt egnet?


Iberis Sweet Candy
Denne farge-kakofonien gav undertegnede fnatt!
Det beste av alt er at de visstnok frør seg selv år etter år etter år...
Makan til bunndekker skal man lete lenge etter
I ordets rette forstand
Zimtrade var selvfølgelig utsolgt for denne lekkerbisken!



Lewesia 'Regnbogen'
I Blomsterstjernens øyne (både med og uten maske) er dette drømmenes farger!
Kan det virkelig være sant at bildet stemmer overens med virkeligheten?
Skeptisk som jeg er forventer jeg bare at bildet har blitt fargeinvertert,
 og at blomstene egentlig er i svart-brun-røde nyanser...
Sannsynligvis vil jeg heller aldri få svar på dette.
Utsåingsoppskriften var på hele 18 sider...

Saponaria 'krypsåpeurt'
Jeg skal i år prøve å tvangsgifte mine hageputekompiser (aubrieta) med denne søte prinsessen
Vår hage innehar bl.a. verdens bratteste bed, der hverken jord eller bark vil ligge.
Planen er derfor å stappe på med lavtvoksende krypende stauder som til slutt fyller hele skråningen.


Trikolovivendel
Denne luringen klarte jeg å snike med i bestillingen akkurat når kånemor blunket
Hun likte den ikke.
Den minner jo litt om ugress
Men når den kan bli hele 2,5m høy har ikke jeg hjerte til å la den bli igjen i katalogen!
Stormannsgale ønsker nemlig også blomsterbed i høyden.



Malva
Navnet skjemmer ingen...
Etter sigende skulle den kunne vokse opp som en 180 cm høy busk!
For skarve 46 kroner kunne man få hele 40 frø av denne
Fantastisk kjøp! (tenkte vi først...)
Men så innhentet realiteten oss.
Hvor i all verden skal vi få plass til 40 busker på 1.80?
Vi kapitulerte...

Og slik endte visen om Blomsterstjernen som ønsket å overgå sine kvinnelige blomsterfrøkolleger. Usle 8 frøposer sto han igjen med! Fornuften tilegnet på "Det visse sted" vant igjen. Heldigvis sliter ikke alle menn med denne skavanken, men en god del av oss. Kan det være slik at denne do-lese-prosessen ene og alene er grunnen til at 80% av alle toppstillinger innehas av menn? Det er antageligvis her vi opparbeider oss kunnskap og selvtillit. Gro Harlem Brundtland leste nok også mye på "Det visse sted", vil jeg tro?

God helg!

As ever,
Blomsterstjernen



17 kommentarer:

  1. Haha, jeg ser for meg Platon og Sokrates, eller kanskje selveste Moses kose seg på avtredet med en pergamentrull eller to eller et par praktiske stteintavler... Ellers er jeg nok blitt forsiktig med årene når det gjelder frøbestilling, selv om jeg tilhører det kvinnelige kjønn. Både energinivå, økonomi og ikke minst plasshensyn spiller inn her... Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  2. Hmmm, jeg føler meg ikke så veldig truffet av hentydningen om såmannsgalskap. Du vet, en behøver ikke så hele posen ;-)

    SvarSlett
  3. Jeg klarer også å holde meg kald, men innimellom har jeg nok tatt av. Og det bare for å oppdage at frøet jeg kjøpte, ikke tåler å vokse ute (som voksen plante) i mindre enn 12 plussgrader......Som Solenostemon og Iresine Herbstii =( Men de var så himla vakre liksom! Jaja, en lærer etterhvert! Men noe galskap skal en jo ha da.
    Du har forresten valgt flotte planter, om de var få! Og priklejobben blir overkommelig ;o)
    Ha en god helg!

    SvarSlett
  4. Dere har sikkert løst mange kriser der på det visse stedet dere gutta boys ja! Begrensningens kunst er kanskje forbeholdt alder og erfaring?
    (tvilsomt)Men i alle fall synes jeg at dere har vært utrolig flink å velge, sammen. Foreløpig forbeholder jeg meg retten til nesten alle blomstervalg i hagen. Untatt når det gjelder roser. Jeg vet at så forførende de kan være, har gemalen store problemer å velge mellom skjønnhetene når de står i blomst. Det er bare å få han til å studere dem, lukte på dem du ønsker deg mest... Og før du vet ordet av det har HAN valgt seg ut en rose! Helt på egen hånd...:-) God helg!

    SvarSlett
  5. Ai! Tatt på kornet der, altså. Uten at jeg kan erindre å ha offentliggjort min nylige lille bestilling av purpur, limegrønt og syrinlilla. (Du glemte forresten sølv!)

    Du, så fint det slottsplassbedet kunne blitt!
    Forresten handler ikke ekte hagegale frø på Zimtrade. Skamløst overpriset.

    SvarSlett
  6. Ønsker ikke å drepe forventningene dine, men stokkrosene vil neppe blomstre før sommeren 2012. Til gjengjeld kan du da glede deg til noe utrolig vakkert, om de bare slipper unna rustangrep. De er dessverre veldig utsatt for rust, men blomstene er jo fortsatt vakre, selv om bladverket blir ødelagt ;-)
    God helg :-)

    SvarSlett
  7. Hei og takk for mange hyggelige tilbakemeldinger!
    Det skulle gått an å svare direkte på hver og en kommentar, men vet ikke om det er mulig her i blogspotverden? Noen som vet? Så da får det bli et felles svar.

    Dere lærer meg stadig nye triks! Bare en sånn liten bagatell som at man nødvendigvis ikke trenger å så ut hele posen kan jo løse en del verdensproblemer... Øhh. Dere som har litt skule... Hvor mange frø sår dere av hver sort? Og hvor mange setter dere i samme potte?

    Metoden til Mathildes Eden om å lure den annen til å tro at det var dens eget valg er svært kjent her hjemme hos meg... En slu men perfekt metode på å få viljen sin samtidig som den annen part er lykkelig stolt og uvitende...

    Selv om jeg er synsk og kan "se" Villroses bestillinger så er Blomsterstjernen fremdeles en nybegynner i hagegalhet. Så hvor er det man kjøper enda billigere frø enn hos zimtrade?

    Typisk min flaks så smører jeg meg med tålmodighet til sommeren 2012 bare for å oppleve at stokkrosene får rustskader og må tektylbehandles...

    Videre god helg!
    B*

    SvarSlett
  8. Mmmalva - den er utrolig fin, bra du tok den!

    Og ja, man har tid til å vente på stokkrosene. Jeg har noen fantastiske 'Nigra', og fra i sommer noen 'Creme de Cassis'. De står i et veldig tørt bed, under tak mer eller mindre, ikke noe rust på dem :-)

    Iberis, mine er hvite og dufter himmelsk. Sår seg herlig fra et år til et annet; det liker vi - med den i alle fall.

    Og dufterter blir det jo ikke sommer uten. Kan du ikke sette dine et annet sted? Veldig kjekt å ha dem utenfor soveromsvinduet. Når vinduet står på gløtt i sommernatten er det deilig å våkne til den fortryllende duften.

    SvarSlett
  9. Billigere frø får du de fleste steder :-)

    Sjekk tråden "Frøleverandører, nasjonale og internasjonale" på hagegal-forumet...
    Selv norske Hageglede, http://nettbutikk.hageglede.no/nettbutikk/fro.html har rimeligere frø...

    SvarSlett
  10. Jeg må bare få framføre en stor takk.. Dersom det faktisk er sånn at en god latter forlenger livet - da blir jeg gør- gammel etter denne kvelden, som jeg har tilbragt rundt hele denne bloggen. I kveld har du danket ut gullrekka for min del.

    For en fantastisk gave du har :)

    Og for noen misunnelsesverdige planer du har for hagen din. De ligner veldig på mine - bortsett fra at jeg vet at mine alllllldri blir realiteter - ikke engang innen 2057 eller hva det var du gjettet på..

    Jeg gleder meg allerede til neste fredag - og kanskje til i morgen kveld, da jeg kunne tenkt meg å kikke på interiørbloggen din også.

    Så jepp - du har fått en stalker til, selv om jeg ikke har noen blogspot- side og vise til. Jo, jeg har vel en, men den er sørgelig brakk.

    ...med ønske om en riktig god helg!

    SvarSlett
  11. Kjære lesere,

    Etter et par dagers fravær fra PCen var det en ren og skjær glede å returnere for å lese deres tilbakemeldinger (som vanlig).

    Skal saumfare samtlige frøleverandører dere nevner. Har handlet på Hageglede (med hell) og et par utenlandske (som ikke klarte å levere frøene jeg bestilte...).

    Ingen dum idé å våkne opp til erteblomstlukt!?! Rent bortsett fra at jeg da måtte ha plantet dem på taket slik at jeg kunne lure lukten inn soveroms-veluxvinduet... Hmmm. Kanskje det hadde vært noe? Bytte ut all taksteinen og anlegge blomsterertbed over hele taket? Man legger jo gresstak med hell rundt om, så hvorfor ikke?

    Til slutt må jeg bare få takke "myh" for den ufattelig hyggelige hilsenen! Jeg kan rett og slett ikke få nok stalkere! Ser jeg nå har rundet 30 offisielle, og antageligvis er det tusenvis, millionvis, milliardvis uoffisielle?

    Om ikke en god latter forlenger livet så gjør den ihvertfall livet bedre å leve. Det sies jo også at den største gleden man kan ha, det er å glede andre. Så bare tenk hvor glad Blomsterstjernen er som kan glede både "myh" og flere til...

    For et deilig liv.

    Ønsker dere en god uke, så sees vi på fredag!

    B*

    SvarSlett
  12. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  13. Et herlig innlegg!
    Jeg aner ikke hvordan det egentlig hadde dukket opp på skjermen min. Siden bare lå der, ferdigåpnet... "Headingen" og innledningen vekket nysgjerrigheten, videre lesing var meget underholdende og vips så har du nå fått en ny leser! Hei-hei! : )

    SvarSlett
  14. Hei. Zimtrade kjøper frø fra Thompson & Morgan. Det kan du også gjøre på tandmworldwide.com. Der koster den samme pakken Malva 2,29 pund. Frakt til Norge er 3,99 pund. Kjøper man noen poser sparer man fort inn frakten. For en del år siden handlet jeg fra T&M og sparte 3-400 kroner. Svenske impecta.se har også veldig billig frø. De har ikke den samme typen malva, men to andre, til 22 og 10 SEK. Fra utlandet kan du ikke handle for mer enn 200 kr før det kommer toll på. Men det går an å få det i to sendinger om man handler for mer. En ting som jeg har "brent" meg på, er at bildene av blomstene kan lure deg litt. Jeg fant et slag som hadde nydelige rosa blomster og bestilte. Så for meg at blomstene hadde en viss størrelse, men de var knøtt små og gjorde egentlig veldig lite av seg. Synes det hadde vært en fordel om hele planta hadde vært avbildet, men det er sjelden å se. Lykke til. Rita

    SvarSlett
  15. Hei igjen Rita.
    Har vært på impecta og snokt tidligere (senest i går). Billige greier! Jeg er forøvrig på evig jakt etter en blomst som heter Rosesmelle (Silene coeli-rosa). Har funnet den hos eseeds.com, men når alt kom til alt klarte de ikke levere i fjor. Prøver igjen i år.

    Skal ta en titt på T&M

    B*

    SvarSlett
  16. Hei igjen. Silene coeli-rosa får du kjøpt på Impecta - 16 kr for en pose. Det vitenskaplige navnet er Agrostemma c-r, kalles også Lychnis c-r, Viscaria elegans og Viscaria oculata. Se smeviken.cxr.no
    Den finnes også i en farge som heter Blue Pearl - hos b-and-t-world-seeds.com (fransk). Jeg ville nå heller satset på staudenellik, som ser nesten helt lik ut, og har stivere stilker enn Silene, som virket litt "slingrete". Impecta har mange fine som Dianthus deltoides, D. chinensis og D. gratianopolitanus. Hvis du har bed å så i, anbefaler jeg å prøve Linaria hybrida "Fairy Bouquet" (Impecta). Kjempesøte små, som selvsår seg år etter år (ikke plagsomme). Rita

    SvarSlett
  17. Hei igjen Rita. Takk for gode tips.
    Men du skjønner. Vi hadde en sånn fantastisk fargemix for 2 år siden, og skulle gjerne hatt den igjen:

    http://www.eseeds.com/v-3910-silene-coeli-rosa-viscaria-oculata-patio-mixed.aspx

    Så jeg vender bare det andre kinnet til og bestiller en gang til:)

    Skal sjekke ut artene du nevner.

    God helg!

    SvarSlett