fredag 16. september 2011

Advarsel! Hvordan lage mislykket plommesyltetøy


I nesten et helt år har Blomsterstjernen fortiet en grusom historie. Han var ikke moden nok til å stå frem. Men nå er han endelig klar for å dele tragedien med omverdnen. Han skulle bare lage litt hjemmelaget plommesyltetøy... Det som virket så latterlig enkelt skulle viste seg å bli så sørgelig vanskelig. Av og til er det kanskje best å bare stole på oppskriften og ikke tilføre for mye av personlig touch? I Blomsterstjernens tilfelle ble det kanskje litt for mye av det meste... Både av kjemikalier, potetmel og ikke minst farinade.

En vask full av plommer, gult hav så langt du ser, en himmel full av sylte, kan vi ønske mer?

Les om hele den famøse heimkunnskap fiaskoen på Blomsterstjernens villablogg (min eneste gjenværende frisone til å skrive laaaaange innlegg...):


Forøvrig vil jeg som plaster på såret få takke "Mormor" for den flotte påkjennelsen (eller var det påskjønnelse?)! Det var uansett svært hyggelig av deg! Respekten er gjensidig! Sjekk henne ut, ikke opp! Hun har en kjæreste som heter "Morfar"...

Ønsker dere alle en god helg med godt syltetøy på kneippen...
Blomsterstjernen

3 kommentarer:

  1. Så synd at du ikke fikk til syltingen, for plommesyltetøy er jo kjempegodt. Bedre lykke neste gang (med oppskrift). Forøvrig en morsom blogg du har, legger meg til som følger:-) Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Ja,ja - sånn kan det gå - he he!
    Legger meg på minne at ikke alt passer som stivelse i syltepføy hi hi

    SvarSlett
  3. Velkommen Fru Underberget! Liker blandingen din av hage og hus. Blomsterstjernen skriver nok også etter humør og årstid. Vanligvis kun hagestoff vinterstid og så masse interiør og peiskos i sommermånedene...

    Joda, plommesyltetøy kan nok være godt fra tid til annen, men da helst som garnityr til Brie eller Brunost. Generelt synes jeg at kokte syltetøy av plomme, stikkelsbær, rabarbra og solbær blir litt for voksent for min smak.

    Nei gi meg heller ukokte urørte rørte frysetøy av jordbær, blåbær eller bringebær! DET smaker godt det!

    BS

    SvarSlett