fredag 7. oktober 2011

Ti milliarder stjernekikkere?


Blomsterstjernen har alltid likt tall. Spesielt 7-tallet, men urovekkende nok aldri 7-gangen. 7-14-21-28 går som en drøm, men så går det over stokk og stein...(vel og merke uten kalkulator). La meg gjerne få sitere skussmålet fra lærer Gåskjenn på barneskolen: "Blomsterstjernen klarer seg meget fint i matematikk, men han kan kanskje være litt ukonsentrert av og til"... Ikke lett å være konsentrert når man har et fyrverkeri av barnslig kribling inni seg? Det gjelder for så vidt også den dag i dag...


Jaja men det får vi bare leve med. Tilbake til dagens tema... Som "sunn" norsk blogger bør man nok på jantelovsk vis hevde at man ikke bryr seg det bøss om lesertallene... 

"Neida. Det gjør meg absolutt INGEN ting om jeg har null lesere, eller at lesere melder avbud..."?

Nei.., Blomsterstjernen skal være såpass ærlig å innrømme at når man har hatt lærer Gåskjenn som mattelærer, ja så er sannheten en gaaaaanske annen... Jeg er rett og slett dømt til å følge med på samtlige blogg-statistikker. Hvor mange lesere? Hvor mange venner? Hvor mange følgere? Hvor mange fra Jyväskylä? Hvor mange var innom bloggen mellom kl 22 og 23 på julaften? etc etc... Man blir rett og slett hektet, avhengig, innlagt, utskrevet og så er det på an igjen! Dere husker vel alle den gang jeg MISTET en følger? Da var det helt katastrofe i matematikkland!!! For Blomsterstjernen elsker addering like mye som han hater subtrahering!

En katastrofe kommer sjelden alene...

Blomsterstjernens villablogg, julen 2010...
Bildet er ikke arrangert

Som noen sikkert vet har Blomsterstjernen en blogg i hver havn... Ihvertfall i 2 havner. Og som dere ser av grafen ovenfor hadde Villabloggen hans en deilig formtopp den 14. desember. Men julen var beinhard med ham! Det gikk til dunders så det sang etter! Det var gale nok at det KUN var myke pakker under juletreet, men at det skulle bli tørke, katastrofe og publikumssvikt på bloggen var nok langt verre... Besøkstallene gikk fra 426 daglige lesere til 13-14 lesere på 1-2-3... Er det mulig? Skal ikke julen være en høytid for omtanke og samhold..? Men Blomsterstjernen gav ikke opp! Han bet tennene sammen og kjempet med nebb, klør og maske for å komme tilbake på rett kjøl! Og slikt gir resultater! Kanskje ikke særlig imponerende resultat, men som Åge Hareide sier: "Så lenge spillet er bra så kommer resultatene etter hvert..."

I det siste har Blomsterstjernen derfor gledelig nok registret at besøkstelleren sakte men sikkert har nærmet seg et magisk tall... Kanskje ikke med stormskritt, men med lune små og rykkete "kulingskritt"...

Onsdag 28. september kl 17:62

9954 besøkende!!! Kun 46 igjen til vi runder titusen!

Blomsterstjernen ville for en hver pris unngå å gå glipp av jubileet! Bloggen ble derfor ubønnhørlig kontrollert minutt for minutt den siste tiden. Da han sjekket bloggen før han gikk til sengs torsdags aften var vi enda nærmere!

Torsdag 29. september kl 23:87

9994 kikkere!
Han regnet ut at en rask natts søvn ville gå bra.
Blomsterstjernen gamblet...
Men er han ufeilbarlig?

Det var som å spille Blackjack (eller 21) i en slags russisk rulett variant, med livet som innsats... Man ville så veldig gjerne se bloggen runde 10.000 blank, men for en hver pris ikke 10.001... Og så var det jo samtidig også ufattelig spennende å se hvem som ville bli Blomsterstjernekikker nr 10.000?!? En velfylt premie-fruktkurv var derfor gjort i stand til den heldige leseren...

Her sees et utdrag av premien som var tiltenkt kikker nr 10.000
P.S. Blomsterstjernen hadde en dårlig maskedag da bildet ble tatt

Det var derfor en svært så svett Blomsterstjerne som våknet kl 5:53 fredags morgen... Hadde han forsovet seg? Ville han rekke jubileet? Hans vel-kalkulerte plan var å selv bli kikker nr 9999. Så kunne han bare sitte på gjerdet og følge spent med når neste leser kom over målstreken på Ti tusende plass! Den ti tusen tonn tunge fruktkurven fylte hele idrettsplassen bak Landåshallen... 

Sannhetens øyeblikk var kommet...

Fredag 30. september kl 5:54

10.000?!? Que? Porquis?
Nok en katastrofe!!!
Blomsterstjernen møtte seg selv i døren...

Tenk at det er mulig? At man i 2011 kan ta feil? Alle Gåskjenn's matematikk-lærdommer kunne når alt kom til alt ikke forhindre at Blomsterstjernen hadde regnet feil med knappest mulig margin; ett eneste usselt tall... Han vant sin egen premie! Og der sto han med titusen tonn umodne mandariner i fanget... Takk skal du jammen meg ha!

Så kan man jo også spørre seg om 10.000 kikkere egentlig er noe særlig å feire når man vet at dette ikke er mer enn 11,4% av antallet lesere toppblogger Andrea Badendyck har DAGLIG (!!!)..? Nei kanskje ikke... Men jeg velger heller å tro at lesertelleren her på Blomsterstjernen gjør som økonomisjefer i store firma når de skal legge frem enorme underskudd... De sløyfer rett og slett de 6 siste nullene i alle beløp og viser underskuddet i antall millioner... Med andre ord er det derfor stor sannsynlighet at det også i mitt tilfelle egentlig er snakk om 10.000.000.000 kikkere så langt? Altså ti milliarder lesere! Og da begynner vi å snakke? Selvfølgelig er det sånn det må være... Puh... (Enda godt jeg ikke fant ut av dette før jeg handlet inn fruktkurvpremien...)

I helgen var noen av de mest ihuga Blomsterstjerneleserne samlet på konvensjon i Texas...
November Symra nummer 127993 fra venstre i rad 234988...

Når man først er inne og roter i bloggstatistikker er det jo utrolig fristende og rote enda litt mer? Jeg fant nemlig et par ting som fascinerte meg, for ikke å si overrasket meg. For ikke å si sjokkerte meg! Jeg tok nemlig en titt på hvilke søkeord som lettest forleder leseren inn i denne "sagnomsuste" Blomsterstjernebloggen... Øverst på toppen troner selvsagt det naturlige søket: "Blomsterstjernen", dernest det ugeniale søket: "blomsterstjernen.blogspot.com"... Men dere klarer aldri å gjette hvilket søkeord som stakk av med bronsemedaljen!?!

Bronsemedaljøren: Blå roser...

BLÅ ROSER!!? Dette er tydeligvis en av Blomsterstjernens hjertesaker? Hele 45 personer har tilsynelatende søkt på "blå roser" og havnet her hos meg... Bekymringsverdig. På en flott sjetteplass finner vi  Blomsterstjernens hat-blomst nummer 1: "Tagetes"... Hvordan er det mulig? Og om ikke dette var nok så viser det seg til alt overmål at, hold dere fast, "Hekling" er et av de mest populære søkeord blant mine gjester...

Konklusjonen må jo være at mesteparten av mine lesere dessverre ikke er interessert i det jeg faktisk skriver om??? Dette skal jeg selvsagt ta til etterretning! I fremtiden kan jeg derfor love dere langt mer stoff om blå roser, orange tagetes og manneheklerier...

Jaja. På dette tidspunkt var jeg kommet såpass langt inn i statistikken at det var ingen vei tilbake. Jeg måtte bare kikke litt på hvilke land mine lesere kommer fra... Ettersom denne bloggen er skrevet av en nordmann på norsk bokmål med innslag av Bergensk sleng, var mine nasjonale forventninger omtrent som følger...

Forventninger om sidevisninger rangert etter land:
  1. Bergen (97,00 %)
  2. Norge (2,97 %)
  3. Sverige (0,02 %)
  4. Danmark (0,01 %)
  5. Verden forøvrig (0,00 %)

Men sannheten var en gaaaaaaaaaaaaaaaaanske annen!

Anekdote:
Ekte Blomsterstjernekikkerne leser tydeligvis 2 blogginnlegg når de først er innom.

Greit nok, jeg hadde visst helt glemt at Bergen er innlemmet i Norge. Lett for. Men at danskene er dobbelt så ofte innom som svenskene kom som et sjokk! At amerikanerne formelig renner ned dørene her hos meg er ikke til å tro!!! At britene er innom oftere enn svensker er jo også hinsides en hver forstand!?! Men uansett hvordan vi snur og vender på det så ligger nok den største overraskelsen på 8. plass... Nigeria?!? Jeg gjentar: NIGERIA!!?

Okej...

Min første tanke var at det antageligvis finnes en frisone for myke menn langt inne i det innerste indre av Nigeria? Og den naturlige forklaringen er selvsagt da at norske myke menn bøss som det er hopper på Nigeria Airlines for å kunne surfe på Blomsterstjernebloggen i ro og mak uten å bli tatt på fersken..? Men at det i det hele tatt finnes 81 myke menn i lille Norge er jo dessverre heeeelt usannsynlig. Så bort med den tanken...

Kan det være lokale nigerianske myke menn som leser Blomsterbloggen?
Tvilsomt, men man skal aldri si aldri?

Da er det nok langt mer sannsynlig at det er disse 15 nigerianske modellene?
Antageligvis har samtlige 15 vært innom bloggen 5 ganger hver?
Mens hun nummer 2 fra høyre bakerst viet bloggen 6 bonus-besøk...
Vips er vi oppe i 81 lesere...
Selvsagt!

Ahhhh... Det føles usannsynlig godt å ha klarert opp i disse 81 faste leserne fra Afrikas vestkyst. Skjønt, det finnes faktisk et fjerde og siste alternativ... Kan det rett og slett være at Branns nigerianske superspiss Kim Ojo har bredbåndsleverandør fra Nigeria?

Uansett er det deilig å komme til bunns i matematikken! Ikke sant? Et siste tips til alle mine 10 milliarder lesere. Skriv mer om blå roser... Mye mer!!! Det selger! Ikke minst i Afrika?

Ønsker dere alle en nerdehelg dypt inne i deres egne logger og statistikker!
Hold meg gjerne oppdatert om snodigheter dere måtte komme over:)

De beste ønsker fra,
Blomsterstjernen

P.S. Da har jeg gjort plass til 10 milliarder kommentarer nedenunder.

12 kommentarer:

  1. Utrolig at lille symra fremhever seg blant 479274913 lesere. Statestikk er alt annet enn morsomt. Æsj. Symra greier ikke å være slagferdig for tiden. Morfar maser om å handle. Han fikk dessuten ordre om å kommentere forrige innlegg. Se hva som skjedde , ingenting. God helg. du er jo allerede verdensstjerne!

    SvarSlett
  2. Oj! Her har du gått grundig til verks ser jeg! Kanskje det er flere som burde føre statistikk over bloggen sin? Men mener du at telleren teller deg selv? Her må sjekkes innstillinger i blogspot, for dette lurer jeg altså på!
    Imponerende sprik på dine lesere da ;)
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Hey krepsemor! Der er du inne på noe helt essensielt! Selvfølgelig teller ikke telleren mine egne besøk:) Det hadde jeg jo helt glemt. Så da fikk jeg kanskje med meg den heldige vinneren allikevel, men uten å få det med meg... på en måte?

    Den Lille Symra skiller seg selvsagt lekende lett ut i mengden:) ja det ble kanskje litt mye statistikk... Planen var bare å ha en liten notis om denne statistikken, men som dere vet baller det lett på seg for denne skribenten. Neste gang lover jeg mer hagestoff! Hils "Morfar".

    SvarSlett
  4. En liten ting...
    Sjekket akkurat dagens bloggstatistikk og kan melde at dagens 3 mest populære søkeord så langt er som følger:

    1: Garnier hårfarge lys brun
    2: Smårips
    3: Svartedauden

    B*

    SvarSlett
  5. Tji hi=) Du tar dette med blogging skikkelig på kornet her synes jeg. Hvor mange ganger har ikke jeg gjort det samme... M-a-n-g-e =) Du hadde stort sprang i din fan-skare og må bare sole deg i glansen! Ligger 243 hit bak deg, så det må jeg prøve å gjøre noe med =)
    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  6. Gled deg hverdagsglede! Å runde 10 milliarder var en ren nytelse:) Men husk at det dessverre ikke er mulig å manipulere telleren ved å besøke din egen blogg 243 ganger den neste timen... Bare spør Krepsemor!

    SvarSlett
  7. Æsj igjen. Leser kommentaren min og skjønner jeg har vært uforskammet. Det var ikke meningen. Jeg synes selvfølgelig å si det motsatte og prøvde selv å være morsom. Men æsjet ha delt om min egen utilstrekkelighet. Skulle aldri rørt tastaturet i dag. Jeg hylskrattet når jeg leste innlegget, morfar som vitne. Kors på halsen tre kniver i hjertet. God helg igjen og plaster på såret!

    SvarSlett
  8. Det går helt fint Oktober Symra. Det er tross alt fremdeles en hel måned til du skal være i storslag:) Jeg fikk ingen sår og har allerede fjernet plasteret. Jeg er da som mange vet et hardbarket mannfolk..?

    Bra du liker statistikk TigerTina! Og med den fine bloggen du har må du gjerne passere meg. Bare blink med lysene når du kommer opp i ryggen på meg så skal jeg sakke av og legge meg litt ut til høyre så forbikjøringen blir smidig og trafikksikker.

    Ingen dum idé med sukker eller grapefruktfrø. Men kanskje jeg heller bør satse på Melkeklokke frø (Campanula Lactiflora)? De var så små at jeg knapt så dem... Og det ble heller ingen blomsterspirer av det? Var det Keiserens nye frø?

    SvarSlett
  9. Den gamle skolen er imponert over regneferdighetene! Jeg er nå i Haiti, så kanskje det kommer ett land til i din statistikk?

    SvarSlett
  10. Artig! Men kan ikke finne Haiti i statistikken... Finner 1 fra Mexico og 2 fra USA. Nærmere kommer vi ikke...

    SvarSlett
  11. Herlig innlegg en våt mandag, nå har du fått 71 følgere, ønsker deg en fin dag:)

    SvarSlett
  12. Åååå takk Mona!
    Mattelærer Gåskjenn ville vært stolt om han så tallet svitsje fra 70 til 71. Addering av beste sort! Velkommen her til oss.

    SvarSlett