fredag 24. februar 2012

Mannen med det grønne kontoret


Av en eller annen grunn er det blitt sånn at vi i Norge bruker all vår fritid (og sikkert også mesteparten av vår arbeidstid?) til å pusse opp hus & hytter, knevegger & garager, biler & båter! Millioner av tusenlapper ødsles ut på vitrineskap, hønsenetting og maling i nyansene mellom creme fraiche og espresso macchiato. Alt for å få det så koselig som overhodet mulig overalt hvor vi ferdes!

Blomsterstjernens nye ratt
Blomsterstjernen pusset selv opp bilen nylig. Bilsetene ble trukket om i hvit mohair, fjernlysene ble erstattet av stearinlys mens air-condition-anlegget måtte vike for en søt liten bakerovn perfekt for cup-cakes! Finishen var komplett da rattet ble byttet ut med en gammel spinnerokk han fant på svensk loppis. Endelig er det kjekt å kjøre bil igjen!

Men ironisk nok bruker vi knapt et eneste øre på å pusse opp der vi antageligvis oppholder oss størsteparten av våre liv! Nei, da tenker jeg ikke på kaggen! Jeg mener på KONTORET! På JOBBEN!!!

Okey, unntaket er kanskje alle disse damene som har startet egen interiørbutikk eller som syr Tilda-dukker på loftet... De bruker muligens et par millioner på kontorkos? Men bortsett fra i disse spesialtilfellene tar vi til takke med blikk-hyller, kaffekopper fra Sanyo og spraglete gardiner i de sykeste farger! Ja strengt tatt hva som helst! Så lenge vi får lønn...


Men det finnes et og annet hederlig unntak... Blomsterstjernen er nemlig så heldig at han har fungert som kasteball på jobben den siste tiden. I løpet av et par måneder har han derfor skiftet kontor hele 3 ganger! Der andre blir deprimert, formelig jubler Blomsterstjernen! Han ser kun det positive i kontorbyttene. Han har jo nå fått anledning til å "pusse opp" tre rom i arbeidstiden! På andres regning! Snakk om heldiggris!?!

Det første kontoret ble for hvitt, det andre for smått, men det tredje er blitt helt perfekt! Ihvertfall om man er dus med grønnfarger...

Grønne vegger, grønnladne bilder og alltid grønt lys på vifteanlegget! Kan det bli bedre?!?

Der andre blir sjøsyk blir Blomsterstjernen sjøfrisk! Kontoret pulserer nemlig mellom sjøgrønn via mintgrønn til spygrønn. Det er romslig, luftig og lyst. Ja selv utsikten er grønn!

Grønnmalte ærverdige bygninger med stukkatur gjør godt i øyekroken...

Kontoret er også blitt et slags avlastninghjem for hjemmets overflødige ingredienser. Ting som ikke er godt nok lenger, ting som er blitt overflødig, ting som rett og slett ikke passer inn i et møblert hjem... Ja slike ting blir PERFEKT på et kontor!

Fotolerretene konemor fikk av sin mann til jul var fine, men litt for kraftfulle til å passe inn hjemme...
Men på kontorveggen kommer de til heder og ære!

Og plastblomsterpotter fra Orthex er perfekt i et mandig kontorlandskap!
Sleng oppi noen liter vann ved årsskiftet og den er selv-forsynt resten av året!
Den matcher også perfekt opp mot en røvet tog-plansje med oversikt over alle Oslos lokaltog...
(Favorittlinjen er den burgunderrøde nr 550 mot Spikkestad)

Istedenfor å undertrykke eller kamuflere det grønnlige kontoruttrykket gjør Blomsterstjernen det stikk motsatte! Han gjør nemlig alt han kan for å forsterke uttrykket! Konsekvensen er at han utelukkende benytter seg av grønn Sun Light, grønne tusjer, grønn kassettspiller, grønn kaffekopp, grønn literatur, grønne timeglass og ikke minst spygrønne magnetrørere...


Og når han gjør laboratorieforsøk sørger han alltid for at det minst er et par grønne prøver med i analysene!


På toppen av det hele har han også fått plass til en grønn liten lokal oksygenfabrikk inne på sitt kontor! Det forbrukes jo som kjent mengdevis med oksygen i løpet av en vanlig arbeidsdag. Og gjerne spesielt mye i slike mannsdominerte landskap Blomsterstjernen tilhører. Stønning, okking, banning og svoring krever tydeligvis sin gode dose av det søte lille O2-molekylet.

I frykt for at frisk luft fra vinduet ikke skal kunne tilføre tilstrekkelig surstoff for optimal arbeidsinnsats tok da Blomsterstjernen saken i egne hender. For tiden har han derfor installert 8 avblomstrede primler inne på sitt kontor. Man kan formelig høre hvordan de river og røsker av karbonmolekylene der oppe på toppen av reolen! Det føles nærmest som å jobbe i et høydehus! Hjernen er til en hver tid perfekt oksidert og herlig redusert...

Og det beste av alt er jo at de blomsterløse primlene som ikke lenger var fine nok for salongbordet hjemme nå gjør en ypperlig jobb ute av syne på Blomsterstjernens kontor! Stuet bort fra offentlighetens åsyn jobber disse vanskapningene utrettelig for samfunnet, dag ut, dag inn.


Men når våren kommer skal de igjen frem i rampelyset! Igjen skal de frem på hedersplassen! Etter forsiktig akklimatisering skal de gjenoppstå! I hagen, i bedet! Atter en gang skal de stråle i et nydelig primle-inferno!

KREMT!!!

Jada... Det er nok kjeeeedelig kontorstoff nå! Jeg skal ikke pine dere mer... Selvfølgelig er alle her i dag kun for å se hvem som blir den heldige vinneren av BoligDrøm abonnementet som ble loddet ut forrige fredag?!?

10 nummer rett i postkassen helt gratis!!!
(Verdi kr 499,-)

I anledning mitt 100-følgers-jubileum ble dere bedt om å begrunne i kommentatorfeltet hvorfor akkurat DU skulle fortjene å vinne... Og dere var ikke vonde å be! Begrunnelsene var mange, noen korte, noen utfyllende, noen morsomme, noen triste og noen selvmotsigende :) Det var ikke lett å plukke ut en vinner!

Alle fortjener å vinne! Men selvsagt stiller smisk ekstra høyt i vurderingen!!! Merk dere det til neste gang... Det er jo tydelig at Mathildes Eden og November Symra leverte noen aldeles perfekte smiskerier! De rørte virkelig ved hjerteroten! Men det blir likevel for opplagt å velge de aller beste smiskerne? Kanskje jeg heller skal velge bronsemedaljøren?

Nei vent! Den som virkelig fortjener premien er jo den som akkurat ikke rakk pallen, den som måtte sitte igjen med den kjipe fjerdeplassen! Som etter alt å dømme også er hennes 17. fjerdeplass på rad..?

HUN FORTJENER PREMIEN!!! JAMMEN SANTEN!

Vinnereren er......

Bloggløse (?) BENEDICTE!!!

Gratulerer!
Det er bare en liten betingelse...
Hun må legge igjen en kommentar under dette innlegget innen neste fredag for å virkelig bevise at hun snakker sant :) At hun virkelig leser Blomsterstjernen hver fredag...


Timeglasset er snudd. Sanden render ut om en uke fra !

Hvis ikke tar jeg rett og slett premien SELV!!!
For jeg har også lyst på BoligDrøm abonnement!
Et fantastisk fint blad med en perfekt miks av hus, mat og hage - nesten som Vi Menn...

Ønsker dere alle en god fredag!









P.S. Var det flere der ute som nå ble inspirert til å shine opp sitt kontor i ynglingsfargen???






25 kommentarer:

  1. Gratulerer Benedicte som ser ut til å få Boligdrømmen sin oppfylt og vi andre bare kan glo langt etter....Sitter her i min egen halvknuste drøm. Etter 11 år er drømmen ennå langt unna tiltross for iherdig lesing av interiørblader, ka e feil?
    Et spørsmål? Timeglasset, trenge du det når stoppeklokke e oppfunne? eller e det nostalgiske interiørtendenser? Tenke det e slitsomt å snu på det heila tidå for å finne ut ka ti det e matpause... Den bransjen din ligne på sønnen min sin, tenke på det grønne gørret i vaskevannsfadet! Litt dialekt og litt .... ha ein fine helg! mange retoriske spørsmål i dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye retorikk ja, og en annen dialekt å spore enn vanlig?
      Om du sitter i en halvknust drøm leser du antageligvis feile interiørblad? Eller så må du be morfar skjerpe seg med hammeren? Forøvrig liker jeg godt glimtene du gir oss av ditt hjem!

      Timeglass er mer i tiden (bokstavelig talt)

      Slett
  2. Nå må du skjerpe deg, Blomsterstjernen! Her har jeg nettopp tatt en stor slurk deilig hjemmebrygget kaffe (Nescafe gull m/melkeskvett) da jeg uforvarende leser om oppussing av bil! Nå må jeg pusse opp PC'en! Det kan bli dyrt! Takk høyere makter for at en ikke bruker sukker i kaffen!

    For øvrig rørende at favorittlinjen er min (stakkars politisk truede) egen.
    Ellers takk for tips om etterbruk av avblomstrede primler. Og Amaryllis?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe! Beklager! Godt jeg er en hemmelig mann... Ellers hadde postkassen vært fylt av de merkeligste erstatningskrav ;)

      Og jeg måtte tenke lenge, veeeeeldig lenge, for å skjønne hva du mente angående "favorittlinjen" du henviste til... Selvfølgelig mener du nr 550 mot Slapperud! Tok an! Strengt tatt bare plukket jeg den med finest farge...

      Slett
  3. Interessant veggfarge....men jeg ble mest opphengt i hva 1/2 HAST og 1/1 HAST betyr!? Enten så haster det, eller så haster det vel ikke?

    Hvite vegger på kontoret her, men jeg føler at alle trykksakene og papirene som ligger dandert utover pulten, et mønster og system bare jeg forstår, er dekorasjon nok. Ja, og så har jeg svart radio og grå telefon. Men om to uker får jeg svart telefon så da blir det endelig litt mer helhetlig her også, puh.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjefen min kommer inn og skrur på bryteren alt ettersom saken han vil ha gjort haster eller ikke. Som oftest kommer han inn og skrur over på rødt lys etter utført oppgave... Indikerer "FEIL"...

      På den måten slipper vi prate unødig og kan spare stemmen til vi skal hjem og kjefte på barn og kone.

      Du vil nok få en langt bedre livsnytelse i helsvart elektronikk! Gled deg...

      Slett
  4. Ha-ha atter en fredag med latter og glede. Takk kjære blomsterstjerne. Heldigvis er min arbeidsplass (som ikke er kontor forøvrig) helt i tråd med tiden, beige fra "topp til tå", og de tekniske duppedittene i stål ;)Pusser opp litt hjemme, her sitter jeg med tavlemaling helt opp til ørene, men ingen white spirit, just som det pleier å være det.
    Ha ei strålende helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tua! Beige & stål høres røft ut.
      Høres ut som et artig konsept dette med å male seg selv med tavlemaling! Kjøper du en pakke fargekritt kan du da bare tegne på akkurat de klærne du ønsker deg hver dag! Bare litt kjedelig når det regner...

      Slett
    2. Søren også, jeg kjøpte bare hvitt kritt, takk for tipset, måtte denne sommeren bli tørrere enn tørrest :))

      Slett
    3. Men hvitt er jo heldigvis alltid stilfullt ;)

      Slett
  5. Gratulerer så mye til vinneren! Så da vet vi hvor vi skal gå for å høste inspirasjon framover, Benedicte :-) Men en får jo så mye inspirasjon om dagen at vi snart ikke vet hvilket ben man skal stå på. Hvis man ikke har minst 12,5 oppussingsprosjekter på gang så sees man på som et litt mislykket menneske...? Jeg har i alle fall fått ryddet et halv garderobeskap i løpet av noen "gjemmekontor"dager..... Og mye sant i det du sier om stedet man oppholder seg meste av sin våkne tilstand - på jobben. Har nytt og hvitt kontor - men har stuet inn min store grønne plante (det var stor jubel i heimen da den forsvant fra kjøkkenet der den opptok 2m2) og noen sjokklimegrønne pledd på en utrangert sofa. Så nå skiller jeg meg i alle fall litt fra nabokontorene. Grønt er skjønt! Og jeg ble veldig nysgjerrig på dine grønne labforsøk, de minnet veldig om mine labforsøk.
    Ønsker deg en super helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Grethe. Høres ut som om du har et temmelig fjongt kontor! En plante på 2 kvadrat høres midt i blinken ut! Hmmm. Jeg mangler visst sofa skjønner jeg...

      Slett
  6. Hmmmm, har alle kontorjobb? Nei, her er det rå muskelkraft som gjelder.....Og luftpistol :) Her går det unna med ørelappstoler på rekke og rad! Kontorjobb høres litt kjedelig ut, på en måte. Så mitt arbeidsrom er kjempedigert, og jer hadde hatt plass til en hel skog her, i alle fall en liggende skog....
    Grønt er forøvrig yndlingsfargen min, så dette innlegget behaget meg særdeles bra! Grønt er skjønt =)
    God helg, grønne Blomsterstjerne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Snekrer du ørelappstoler? Høres ut som hyggelige og lune omgivelser det... Sleng inn et par halv-visne primler og din arbeidsplass er komplett ;)

      Slett
  7. På jobben min venter vi på at at de blomstrede bordene oppunder taket på pauserommet blir moderne igjen... Men heldigvis har vi fått 5 nye vinduer.. Da er det bare å vente på de siste 50... :p Gangen og to av rommene har til og med fått nytt gulvbelegg.. Ellers har jeg piffet opp den nye sofaen med IKEA-puter som røyter fjær, men jeg prøver bare å overbevise kollegene mine om at det bare er Märthas engler som har vært innom.... ;D

    P.S begynner jeg også å bli litt nysgjerrig på hva du jobber som siden du har laboratorieerfaring...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke dumt med englefjær på kontoret! Men dessverre er jeg redd de blomstrete bordene ALDRI blir populære igjen, ihvertfall ikke i Norge... Så det er bare til å senke blikket i lunchpausen!

      Siden det er flere som spør, kan jeg røpe at jeg holder på med å teste ut diverse samples fra grønnsaker, frukt og bær på laboratoriet.

      Slett
    2. Å nei... Godt de henger 2 meter opp i lufta da... Jeg jobber forøvrig på lab selv, men er nok litt mer blodtørstig enn deg... :p

      Slett
    3. Hjelper det om jeg sier at jeg benytter blodceller i mine forsøk?

      Slett
    4. Høster du de selv? :p Det gjør jeg, i rikelig kvanta... Det er vel ikke så mye forsøk jeg gjør.. Mer analyser til pasientenes beste.. :)

      Slett
    5. Mine egne celler, høstet av andre. Best sånn!

      Slett
    6. Snakk om å gi av seg selv.. Jobben din krever altså blod, svette og tårer... :p Høster ikke min personlige celler jeg heller da.. :p

      Slett
  8. Jeg er helt i 100, eller kanskje 100000000 - Har ikke landet enda. Har måttet bruke helgen på å komme over at jeg har vunnet!!!! JIPPPI! Nå skal jeg ikke vri det mere rundt, men ja det er stort! Tusen takk blomsterstjernen! (Og Takk Birthemors som hadde lenket til denne siden) Har akkurat vært ute i hagen og inspisert snøklokkene som står og dupper med hodet. Er virkelig glad for at jeg kan bruke snøen på fjellet, og komme hjem til våren (Selv om den glaserte hagen vi våknet til i dag vitner om at kong vinter ikke er ferdig)Minipåskeliljene fra ifjor har ikke begynt å titte opp av plenen enda, men de vanlige påskeliljene er allerede 5 cm oppe. Precoxen har ikke blomstret enda, tror jeg må ut og sjekke knoppene.
    Er blitt inspirert til hagearbeid. Må begynne planleggingen av gjennomoppliving av steinbedet mitt. Der har ugresset vunnet 9-0. I år er jeg klar :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer Benedicte! Det var en velfortjent seier! En soleklar fjerdeplassbegrunnelse ;) Send meg en mail på: blomsterstjernen(krussedull)yahoo.no
      Så skal vi få ordnet med abonnementet.

      Veldig hyggelig å se at du snakket sant og faktisk fulgte bloggen ukentlig ;) Ærlighet varer lengst, selv i Blomsterstjerneland...

      Lykke til med precoxen (som jeg ikke vet hva er for noe???)

      Vi mailes,
      B*

      Slett
    2. Det er en veldig tidlig rhododendron som på det tidligste har blomstret i februar, men som ofte venter til mars. Den som jeg har har blålilla blomster - som dessverre blir tatt av frost noen ganger. Veldig kjekt med noe som blomstrer tidlig :)

      Slett
    3. Ja da skjønner jeg hva du mener. Utrolig fine!

      Slett