fredag 7. januar 2011

Tre Nøttårsønsker fra Blomsterpott...

Hei alle venner og uvenner, blomstergale og blomsterriktige!

"Det er 2011!"

For et fantastisk år vi sannsynligvis har i vente!!! Selv om det er en klisje av uante dimensjoner må jeg jo bare si det nest først som sist: Godt Nyttår! Eller er jeg for sent ute (som vanlig)? Strengt tatt skal man vel helst ha lirt av seg denne frasen innen klokken 00:25 første nyttårsdag?

Men det som er en langt, langt verre klisje, er at man her i Bergen og omegn er plent nødt til å tilføye den kvalmende setningen: "Takk for det gamle..." i samme åndedrag (som sikkert lukter av billig champagne)... Det ligger liksom i både arv og miljø for oss, og følgelig plumper denne plumpe setningen ut av min munn vært bidige nyttår, like bardust i 1982 som i 2010! ARGH!!! Smaken i munnen blir vondere og vondere for hvert år som går, akkurat som når man sier "kondulerer" eller spiser banan-aioli. Gjerne i et og samme ærend.

Søderen! Nei nå holder jeg jo på å bryte mitt første nyttårsløfte allerede! For jeg har faktisk noen nyttårløfter selv om det vel er minst like plumpt, om ikke plumpere, enn å bardusere "takk for det gamle"..? Veldig mange prøver nemlig å begynne et nytt og bedre liv hver bidige 1. januar, da skal alt bli så perfekt så... Sånne som Blomsterstjernen derimot får heldigvis 2 årlige sjanser og begynner på nytt hvert halvår. Jeg føler alltid et kraftig kall rett etter sommerferien om å begynne med blanke fargestifter. Men etter 2-3 dager er det tilbake til normalen igjen. Da beundrer jeg mer mitt faderlige opphav som har en helt egen evne til å begynne på nytt hver mandag (eller til nød annenhver mandag). Litt rask kalkulatorregning tilsier da at han i beste fall kan få 156 gode dager pr år (3 dager x 52 uker), mens Blomsterstjernen maks får 6 dager (1.-3. januar + 1.-3. august) på den riktige sti...

Nei Blomstergutt, nå må du skjerpe deg! Ditt første nyttårsforsett er allerede røket før du har fortalt hva det en gang er! Makan! Og ikke nok med det, hvorfor heter det nyttårsforsett og ikke nyttårsfortsett? Kanskje Wikipedia eller WikiLeaks kan hjelpe? Jeg fant dette på førstnevnte:

"Forsett er et juridisk begrep som beskriver den skyldformen som foreligger når den som utfører en handling gjør det bevisst..."

Åja!!! Så klart!!!

Uansett her er Blomsterstjernens 3 Nyttårsfor(t)sett for 2011:
  1. Blomsterstjernens blogginnlegg skal være langt kortere og mer effektive!
  2. Blomsterstjernen skal overdrive og underdrive mer i året som kommer!
  3. Blomsterstjernen skal publisere hver fredag!
Er dette gjennomførbart? Tja...Neppe... vi får se. Sannsynligvis ryker det med hud og hår allerede førstkommende fredag...om ikke før.

Greit. Dette er hva JEG personlig akter å gjøre, men det vil jo ikke forandre verden (i vesentlig grad...). Jaja, hvem vet? 

Men når jeg først er inne på tanken om en bedre jord (da tenker jeg ikke på jordsmonn), dukker det opp en 5-6 hjertesaker som jeg av hele mitt hjerte så inderlig håper vil endres til det bedre i 2011. Dette er ikke saker jeg på egenhånd kan ordne opp i, men om vi alle står sammen så er det ikke umulig at jorden igjen kan bli til en Edens hage...(bortsett fra at den hagen kanskje ikke var så god når alt kom til alt? Slanger, giftige epler og ribbebein på avveie...)

Kall det gjerne mine Nyttårsønsker eller Nyttårshåp. På fjerde til skjetteplass kommer de selvsagte; "Fred på jord", "Slutt på sult og fattigdom" og "Flere program om sovjetiske passasjerfly på NRK".

Men jeg kjenner at det er tre nyttårshåp (må ikke forveksles med nyttårshoppene til Vettori, Weissflog og Nykänen i Garmisch-Partenkirchen 1989) som slår de 3 ovenfornevnte nyttårsønsker hårfint på målstreken. For dersom naturen og menneskeheten spiller på lag vil mine topp-3 nyttårsdrømmer gjøre verden og ikke minst hagen til en langt bedre plass å være. Og det er vel strengt tatt hagen vi bryr oss aller mest om akkurat i denne spalten her..?

Jeg er litt usikker på rangeringen ettersom samtlige 3 ønsker er minst like viktige for meg, så jeg bare plumper dem uvilkårlig ut: 

ØNSKE NR 1 - La det bli slutt på fargesprakende plastikkbadebasseng i hagene!!!

Hvorfor må disse skøyale badebassengene og badelekene, for ikke å glemme rutsejbaner og hoppeslott, absolutt være i de minst harmoniske farger som finnes!!? Spygrønn, gusjegul, knallorange osv. De ødelegger en hver idyll! Man kan plante og stulle, luke og dandere så mye man vil, i tusen timer og mere til, men så snart det dukker opp en av disse fargesparkende tusseladdene i hagen så forkludres hele opplegget! Det er sjokkerende å se hvordan en ørliten oransje sprettball kan redusere den vakreste hage til et ufyselig kvalmende oppholdssted! Og skal man ut og fotografere til bloggen sin så er det nesten UMULIG å finne billedutsnitt som ikke forkludres av skrikende plastikk!

Nei! jeg håper at man i 2011 sitter en stopper for dette tulleriet! Min bønn for 2011 går til leketøysprodusentene om å bygge badebasseng i skifer, terracotta, rullestein, mose eller av bastet klimatis eller rosebusk (ideelt sett av Austin Roser).

ØNSKE NR 2 - La rosene og tulipanene forbli u-blå!!!

Overalt leser jeg om såkalte "blå roser" og "blå tulipaner"... Det irriterer meg grenseløst! Jeg har jo alltid sagt at roser og tulipaner aldri har vært blå og heller aldri kommer til å bli det. Dessuten vil jeg heller ikke ha blå roser eller blå tulipaner i hagen! Til nød kan jeg gå med på at det finnes lilla varianter med et mikroskjær av blått i seg. Men blå er de så absolutt ikke! Grunnen er at det visstnok ikke finnes blå pigmenter i arvestoffet til tulipaner og roser. Men så er det jo oss mennesker som aldri klarer å innfinne oss med naturens begrensinger...

Akkurat som at småbarn som får beskjed om ikke å ta på den brennheite komfyren kun har én eneste tanke i hodet inntil de endelig får gnurt litt på denne spennende glodvarme platen... ja sånn er det med oss blomsterbarn også. Vi vet at det ikke går an å fremstille blå roser og tulipaner... men vi MÅÅÅÅÅ!!! Etter 14 års forskningsgalskap er det visst noen japanesere som nå har klart å transplantere genet for blåfarve fra uskyldige fioler over til roser... Stakkars fiolene... Vil de nå miste sin blåfarge???

Men beklager forskere. Jeg vil ikke ha de tulipanene eller rosene deres selv om dere skulle klare å lage dem både brune, svarte, grønne eller selvlysende!

ØNSKE NR 3 - La vårens deiligste primler få levelige farger!!!

Men dere forskere kan mer enn gjerne få hjelpe meg litt med de vulgære primlene, om jeg får kalle dem det? Jeg snakker altså om vårens festfyrverkeri; Primula Vulgaris som helt uten skjemsel og etikette får lov til å boltre seg fritt og uhemmet i vårbedene uten tanke på hvordan de "kler seg"... Jeg kan love dere en ting, og det er at hadde det ikke vært for at primlene er så grassalt tidlig ute om våren hadde de neppe fått plass i våre bed? Makan til ublyg fargesjattering! Sjokklilla mot knallgul, sjokkrød mot orangegul, griserosa mot knallrød eller irrblå mot selvlysende gul! Hva har skjedd med den tandre og nydelige kusymren? I naturen er jo denne et nydelig skue i sine lyse grønngule duse nyanser. Vedder på at det er et japansk forskerteam som har transplantert arvestoff fra røde og blå malingsspann over i kusymren? Skamme seg skulle de!

Nei jeg ber heller David Austin ta over stafettpinnen og genmanipulere primlene over i velduftende lyserosa, hvite, fiolettrosa, lavendelaktige og syrinfargede nyanser. Tenk for noen vakre vårbed vi kunne hatt da? Mange skylder på kulden for at vi ikke er så mye ute i hagen på vårparten, men jeg tror at de vulgære primle-bedene nok må ta sin del av skylden for at vi holder oss inne...

Men heldigvis finnes det en måte å unngå problemet på. Plant store felt primler i samme farge, ikke bland ukritisk de 4 mest vulgære variantene i heklemønster. Da blir det faktisk ganske så fint allikevel:)

Nei, nå må jeg løpe på blomsterbutikken og handle primler i hopetall så vi kan jage ut julen her hos oss;)


Men husk: Fredag er Blomsterstjernedag...

Skriv gjerne en tilbakemelding om dere er enige elller helt uenige i mine nøttårsønsker...
Øhhh... det der med å skrive kortere innlegg begynner jeg heller med neste uke...

10 kommentarer:

  1. Godt sagt og skreve..

    Og riktig godt år!!

    SvarSlett
  2. Hmm,jeg liiker at primulaene har knæsjefarger jeg,det finnes jo en farge for alle og enhver.Trenger ikke blande dem om du ikke har lyst!god helg!

    SvarSlett
  3. Hehe litt av noen primler du har bilde av der. Kanskje de kan brukes til katte- og snegleskremmere, om de ikke er fargeblinde da.

    PS jeg synes innlegget er akkurat passe langt :-)

    SvarSlett
  4. Det må være noe med alt det hvite kalde som ligger overalt ute.......Vi trenger farger nå, i alt det vinterbleke! Nå er julen blitt kastet ut, og alt er tilbeke til det gamle. Så da blir det noen primler, mens vi venter på den lenge etterlengtede våren! Jeg kunne godt tenkt meg noe grønt, jeg! Finnes det grønne primler, mon tro?

    SvarSlett
  5. Jeg bare lurte dere litt:)
    Helt enig! Primler er deilige for øyet når de kommer med våren! Men begrens fargekombinasjonene ørlite vær så snill...

    I japan kryr det nok av grønne primler skal du se...

    SvarSlett
  6. Nyttårsforsettene og ønsken dine er helt greie de. Jeg er enig med deg at primler bør harmonere sånn nogenlunde ute i bedene. Men så var det smak og behag da. Noen liker jo brokete blandinger, så det får være opp til alle og enhver. Godt nytt år!

    SvarSlett
  7. Herlig innlegg, Blomsterstjernen redder helgehunøret etter en drituke på jobb. Mormor synes virkelig du blogger om de viktige tingene i livet. Mormor synes også at slike oppmerksomhetskrevende elementer som disse sambadansende flamencofargene virkelig forstyrrer et surt og vinterdepressivt sinn. Det gjør direkte vondt i sjelen å le så mye... Godt nytt hår! Å fysjom, disse badebassengene som vitner om barns og sommerens vitalitet og spontanitet..

    SvarSlett
  8. Hvorfor oppdager alltid mormor skriveleif etter å kunngjort kommentaren. HelgehuMøret!

    SvarSlett
  9. New Dawn; er det ikke så at sneglene elsker primler? Mener å huske at de er et yndet tilholdssted i min hage. Men der er jo heller ikke jeg så frekk i fargekombinasjonen som på illustrasjonsbildet...

    Mormor; skrivefeil er bare koselig. Ihvertfall når man skriver så godt som du gjør. Verre med dem som ikke klarer å skrive ett ord riktig.. Jeg blogger selv uten ordbok så det er sikkert proppfullt av skrivefeil i mine innlegg også. På den annen side benytter jeg en del sjargong som ikke hører hjemme i noen ordbok som helst, vil jeg tro.

    Takk for hyggelige hilsner!
    God helg videre...

    SvarSlett
  10. Dette var jo helt grellt. Jeg fikk nesten stjerneblink :)
    Take meg til vanlig blek gule! :)
    Måtte våren komme snart!

    SvarSlett